Handleiding Gipsbuik

<p>Op verzoek hier de handleiding voor het maken van zo’n =
“gipsbuik”.</p>
<p>Ik kan natuurlijk zeggen doe net als wij: probeer en hoop dat =
het lukt! Maar voor het gemak zal ik onze aanpak maar proberen te =
beschrijven…</p>
<p><b>Benodigdheden:</b><br />
– Ongeveer 12 meter gipsverband, verknipt in stukjes van tussen de 15 en =
30 cm (groter kan ook wel, maar dan is het lastiger te verwerken)<br =
/>
– Een comfortabele stoel (een plastic tuinstoel is ideaal) of een andere =
geschikte plek waar je het wel een uurtje kunt volhouden<br />
– Zeil om de grond te beschermen (voor de zwangeren: het bedzeil!)<br =
/>
– Een emmer met ongeveer 20 cm (koud) water (de Tummytub!)<br />
– Een schaar (om die stukjes te knippen)<br />
– Vaseline of iets anders waardoor je je huid beschermt tegen het gips =
en je het gips achteraf gemakkelijk kunt verwijderen (vraag alleen niet =
hoe je achteraf die vaseline nou echt goed kunt verwijderen!)<br =
/>
– Fotocamera en- of videocamera om het allemaal vast te leggen voor het =
nageslacht<br />
– Geduld!</p>
<p><b>1. Gips kopen</b></p>
<p>Bij een hobbywinkel (in Enschede heb je bijvoorbeeld Pipoos, =
Bertus Workel etc.) kan je gipsverband kopen. Dat zit dan op rolletjes =
van 10 cm breed en 2,7 meter lang. Er zaten bij ons twee rolletjes in =
een verpakking en wij hebben drie pakjes gekocht (=C3=A0 &euro;4,30 =
per pakje).</p>
<p><b>2. Voorbereiding</b></p>
<p>Test allereerst of je niet allergisch reageert op het gips of =
de vaseline. Ik heb dit getest op een stukje van mijn onderarm. Ik heb =
dit gedaan omdat ik wilde weten of het niet erg warm zou worden onder =
het gips en of het verwijderen geen pijn zou doen. Je krijgt dan meteen =
een idee van de benodigde droogtijd van het gips.</p>
<p>Omdat het gipsverband nat gemaakt moet worden, is het handig om =
de plek waar je wilt gaan gipsen ruim af te dekken met zeil of plastic. =
Als je voor een comfortabele houding een kussen wilt gaan gebruiken, doe =
dan een plastic zak om het kussen en stop het kussen vervolgens in een =
oude kussensloop. Zorg dat je alle benodigdheden binnen handbereik hebt. =
De telefoon uitzetten of juist bij de hand houden. Als je de tijd van =
het drogen van het gips wat wilt doden, dan kan je gaan bellen. Als je =
absoluut niet wilt worden gestoord dan zou ik de telefoon (en de =
deurbel) uitschakelen! <br />
Om te voorkomen dat het gips blijft plakken aan je huid (en eventuele =
kleine haartjes), smeer je je buik flink dik in met vaseline (te koop =
bij iedere apotheek en de meeste drogisterijen). <br />
Zoek een comfortabele houding die je minimaal zo’n drie kwartier denkt =
vol te kunnen houden (en reken er op dat dit na zo’n half uur toch tegen =
gaat vallen…). <br />
Leg Ukkie uit dat ie zich het komende uur even heel rustig moet =
houden…<br />
Haal vervolgens diep adem, vraag je nog eenmaal af waar je aan begonnen =
bent en begin dan met gipsen! </p>
<p><b>3. Het gipsen</b></p>
<p>Wij zijn begonnen met het gipsen van beneden naar boven, maar =
volgens mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit waar je begint. Wel is =
het handig om vanuit het midden naar de buitenkanten te werken om zoveel =
mogelijk symetrie te krijgen. <br />
Neem telkens een stukje gipsverband in de ene hand en doop dit in de =
emmer met water. Wij hebben bewust koud water genomen, omdat we gehoord =
hadden dat het onder het gips wel eens flink zou kunnen gaan broeien. =
Met de nachtmerrie van een brandblaar op de zwangere buik in mijn =
achterhoofd, vond ik het koude water geen enkel probleem!<br />
Je hoeft het gipsverband maar heel kort in het water te dopen en kunt =
het meteen weer omhooghalen. Met de andere hand kan je het overtollige =
water van het verband vegen. <br />
Leg het natte gipsverband op de plek die je wilt gaan bedekken. Herhaal =
dit totdat het oppervlak dat je wilt gipsen bedekt is door gemiddeld =
minimaal drie laagjes.<br />
Wij hebben eerst alles bedekt met =C3=A9=C3=A9n laagje en hebben toen =
achtereenvolgens de tweede en derde laag aangebracht. Hierdoor kregen de =
verschillende lagen telkens de tijd om behoorlijk aan te drogen en is =
het hoogteverschil tussen de verschillende laagjes tot een minimum =
beperkt gebleven. Aan de zijkant van de buik kan je wat langere stukjes =
gebruiken. Rondom erg gewelfde delen (borsten, navel) werkt het =
gemakkelijker met wat kleinere stukjes gipsverband. Verwijder eventuele =
oneffenheden en losse draden. Smeer echter niet te lang over het gips, =
want dan komt de structuur van het verband te veel naar boven.<br =
/>
Vergeet niet om tussentijds foto’s te maken of een stukje vast te leggen =
op film!<br />
Kwetsbare delen zijn de randen en de overgang tussen buik en borst. Hier =
is het dus erg belangrijk dat je minstens drie laagjes gipsverband =
aanbrengt en tussentijds de laagjes goed laat drogen. Het drogen vonden =
wij trouwens verrassend snel gaan. Je merkt dit doordat als het gips =
droog wordt, het los begint te laten van je huid. <br />
Als je tevreden bent over het resultaat, dan zit er niets anders op dan =
een minuut of twintig te wachten. Neem hierbij het zekere voor het =
onzekere, want het zou zonde zijn dat je na zoveel inspanning je =
gipsafdruk verpest!</p>
<p><b>4. Het drogen</b></p>
<p>Maak de gipsafdruk los van je buik. Dit ging vrij gemakkelijk =
bij ons, door een paar keer flink in en uit te ademenen en je buik iets =
in te trekken en uit te zetten liet de afdruk eigenlijk al vanzelf =
los.<br />
Wij hebben de afdruk te drogen gelegd op een omgekeerde prullenbak met =
een opgevouwen/gepropte handdoek onder de buik. Laat het geheel minimaal =
een dag of twee drogen voordat je het verder af gaat werken.</p>
<p><b>5. De afwerking</b></p>
<p>Na een dag of twee kan je beginnen met de afwerking. Wij hebben =
zelf nog geen idee hoe we het willen afwerken, maar er zijn =
verschillende opties te vinden op het internet:<br />
– schilderen in =C3=A9=C3=A9n kleur / aflakken<br />
– beschilderen met een bepaalde voorstelling (baby?!)<br />
– moza=C3=AFken<br />
– beschilderen met glitterverf<br />
– beplakken met stof <br />
– …</p>
<p>Wij hebben zelf nog geen idee hoe we het gaan bewerken. Het =
drogen lijkt in elk geval goed te gaan. Eventuele kleine barstjes in het =
gips zijn achteraf overigens nog goed weg te smeren met een natgemaakte =
vinger.</p>
<p>Voor degenen die het willen gaan proberen h=C3=A9=C3=A9l veel =
plezier en succes!</p>

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

31 reacties op Handleiding Gipsbuik

  1. Janet zegt:

    Geloof dat ik jullie handleiding maar even moet opslaan…..inclusief =
    alle meningen en ervaringen;)
    Ben benieuwd hoe jullie de buik gaan afwerken.
    Liefs Janet

  2. peet zegt:

    OOOHHH dit ga ik zeker onthouden !!!!! 😀 😀 :D=20

  3. dorine zegt:

    tip; gebruik gesmolten roomboter ipv vaseline. Dit krijg je makkelijker =
    van je huid af

  4. petra zegt:

    hallo ik heb vanmiddag gips gekocht voor een afdruk van mijn dochters =
    buik zocht alleen nog een gebruiksaanweizing hoe ik dat het beste kon =
    doen ik heb het nu en ik heb zoveel binnenpret nu want zij weet het nog =
    niet zij is 39 weken zwanger en ga haar straks in een stoel zetten haha =
    bedankt voor je advies ik laat nog van mij horen=20

  5. Fijn dat je er mee geholpen bent. Wij hebben het op de gok gedaan en het =
    resultaat was voor ons perfect.
    Ben benieuwd naar het resultaat!

  6. Hoera, zonder kapitalen uit te geven voor dure kant en klaar pakketten =
    vanmiddag het gips gekocht, vanavond via google jullie werkwijze gelezen =
    en nu is de buik aan het nadrogen. Bedankt, we laten weten hoe het er =
    uitziet.!!

  7. Leony Nuij zegt:

    Leuk dat ik het van jullie vond….alleen jammer net te laat!
    Vanochtend heb ik een gipsbuik bij mijn buurvrouw gemaakt, wel een hele =
    leuke ervaring.
    Achteraf had ik alles beter moeten voorbereiden, maar tijdgebrek he?
    Zelf heb ik drie kinderen een van 14 een van 13 en een van 9 dus jammer, =
    maar toen bedachten we nog niet van die dingen.
    T is wel heel leuk zo 3 demensionaal….en ik ga hem nog mooi bewerken =
    en op een standaard of in een schilderij maken ik zie wel eerst goed =
    laten drogen.
    Toch erg leuk dat er ook andere waren die dit al gedaan hebben en veel =
    plezier met jullie gezinneteje!!
    Groetjes=20
    Leony

  8. Frederike zegt:

    Leuk! Ik ben nog niet zwanger maar voor wie weet ooit heb ik dit =
    opgeslagen!

  9. lena zegt:

    gips te krijgen op de volgende website: http://www.alwaysremember.nl
    oh ja, en natuurlijk de gehele pakketten voor het maken van de buik :P=20

  10. lena zegt:

    gips te krijgen op de volgende website: http://www.alwaysremember.nl
    oh ja, en natuurlijk de gehele pakketten voor het maken van de buik :P=20

  11. Astrid zegt:

    Alleen dan kost het in totaal wel meer!

  12. cindy zegt:

    ik wou een gipsbuik maken maar wist niet hoe en door jullie site weet ik =
    het nu en kan ik dat ook gaan doen. dank je wel voor het op internet te =
    zetten zodat andere dat ook kunnen proberen. ik hoop dat het bij mij ook =
    zo goed gaat en niet allergie’s ben.

  13. cindy zegt:

    ik heb de gipsafdruk gemaakt, ging heel goed.
    alleen werd het op een gegeven moment koud en dat was niet zo fijn. ik =
    heb ongeveer een uur op bed gelegen met iets eronder, en het is perfect =
    en mooi gegaan. ik had alleen een beetje te weinig gekocht maar dat ziet =
    niemand en weet niemand.
    bedankt nog voor het op internet te zetten zodat je zelf weet hoe alles =
    moet en waar je het kunt kopen. DANK JE WEL.

  14. simone zegt:

    hallo,
    ik heb twee vragen:
    heeft er toevallig ook iemand een handleiding hoe je de afdruk kunt =
    mozaiken?
    kun je het beste zitten of liggen voor de vorm van de buik en borsten?
    groeten,
    simone

  15. simone zegt:

    hallo,
    ik heb twee vragen:
    heeft er toevallig ook iemand een handleiding hoe je de afdruk kunt =
    mozaiken?
    kun je het beste zitten of liggen voor de vorm van de buik en borsten?
    groeten,
    simone

  16. Astrid zegt:

    Hoi Simone, ik ben gaan zitten, iets onderuitgezakt, maar dat was ook =
    meer omdat mijn ribben anders pijn gingen doen. IN ene tuinstoel.
    Ik heb geen handleiding, maar wel voorbeelden voor je
    http://www.kunst-ig.nl/kostenbuik.html
    Als je in de buurt van Rotterdam woont kan je daar zelfs zelf je buik =
    onder begeleiding moza=C3=AFken:=20
    http://www.kunst-ig.nl/mozaiekenbuik.html
    http://www.mamamozaiek.nl/ (misschien al bekend), gaat binnenkort =
    starten nu nog niet online.
    Wellicht dat je tussen de gipslagen wat fijn ijzergaas kunt aanbrengen =
    voor de stevigheid (je hebt hele dun spul bij de bouwmarkt, maar volgens =
    mij heeft ook de hobbywinkel met een wat groter assortiment wel iets om =
    gips te verstevigen).
    Groetjes en succes (ook met de eventuele rest vande zwangerschap!),
    Astrid
    PS: Laat je me weten of het gelukt is en of je zelf eventueel nog een =
    handleiding hebt gevonden?

  17. annetta zegt:

    nou het is bijna gelukt hoor!
    ik heb een mal van mijn buurvrouw haar buik!
    wat je vergeten bent te schrijven is dat het ook mogelijk is dat je niet =
    goed word!
    dit was dus bij mijn buurvrouw zo,die werd in eens niet lekker tijdens =
    het gipsen!! hahaha oeps!
    ik ga maar ff verder met het maken van haar buik!
    de tweede laag zit er net op!

  18. mannie zegt:

    Bedankt voor de uitgebreide uitleg/handleiding.
    Ik heb nu met 25 weken weer een afdruk gemaakt.
    De 1e heb ik zelf maar wat geprobeerd, toen was ik 4 weken.
    Met jou handleiding ging het nu een stuk beter!
    Ik had alleen te weinig vaseline gebuikt, tjee wat deed dat pijn!
    Wel heb ik tussendoor met losse klodders gips gesmeerd, hierdoor word =
    het extra dicht, massiever en steviger, en het droogde bij mij heel =
    snel, was volgens mij in een 1/2 uurje helemaal klaar!
    Thanks, ben nu helemaal klaar voor een mal maken, met 30/40 weken.

  19. monique zegt:

    Hoi Astrid/Dennis ,Dank je wel voor de handleiding ,kwam het toevallig =
    tegen bij het zoeken naar info naar pakketten om een gipsafdruk te maken =
    ,we hebben vandaag de afdruk gemaakt van mijn buik ,heb twee pakken =
    gipsverband gehaald bij Pippoos,was helemaal niet veel kwijt en het =
    resultaat was perfect.
    grts Mo

  20. =20 zegt:

    Inplaats van Vaseline kan je ook plasticfolie gebruiken een stukje =
    makkelijker!=20

  21. Anoniem zegt:

    Inplaats van Vaseline kan je ook plasticfolie gebruiken een stukje makkelijker!

  22. Sabrina zegt:

    Hallo
    Ik ben nu 36 weken zwanger en heb al een tijdje het pakket in huisliggen =
    om een buik te maken, nu zal ik daar vanavond voor gaan zitten.
    Ben wel erg nieuwsgierig geworden naar buiken die zijn bewerkt en hoe =
    dat gedaan is.
    Heeft er iemand ook foto’s van om ideeen op te doen?
    Groetjes Sabrina

  23. simone zegt:

    Hoi Astrid,
    je vroeg me of ik het resultaat van mijn gipsbuik wilde vertellen, daar =
    ik het wilde mozaiken. Nou bij mijn vorige zwangerschap is dat helemaal =
    niet gelukt. Bij 34 weken braken de vliezen en was mijn buik dus weg. =
    Vandaar dat ik niet meer heb gereageerd.=20
    Ondertussen ben ik 38 weken zwanger en heeft mijn moeder vandaag de =
    gipsbuik gemaakt. Ik ben ook gaan zitten, maar ik denk dat je voor een =
    mooier resultaat beter kunt gaan staan (als dat lukt) of afwisselen met =
    op je knieen te zitten. (ik heb het gevoel dat mijn borsten heel erg =
    hingen door het zitten). De afdruk ligt nu te drogen. Wij hebben =
    trouwens ook zes rolletjes gebruikt en ik vind de gipsbuik nog erg =
    kwetsbaar. Ik las op internet dat je het evt. kunt verstevigen met =
    paverpol of pretex. Dat zal ik binnenkort eens bij pippoos gaan navragen =
    of ze dat ook hebben. Ik wil het goed laten uitharden en dan toch gaan =
    mozaiken. Ik zal tzt laten weten of het is gelukt. Het is volgens mij =
    nog best een hele klus om dat te doen… ik had de volgende tips op =
    internet gevonden (website mamamozaiek):
    – de mozaiksteentjes moet je met montage-kit uit de bouwmarkt plakken=20
    – de mal mag niet meer flexibel zijn, anders kunnen de voegen tzt gaan =
    scheuren.
    – grijs voegsel geeft het mooiste resultaat
    – Om de buik op te kunnen hangen maak twee gaatjes aan weerszijden van =
    de buik ter hoogte van de borsten. Hierdoor haal je stuk ijzerdraad die =
    je aan de achterkant dichtdraait. De twee stukken ijzerdraad knoop je =
    aan elkaar vast. Aan de voorkant plak je wat extra gipsverband over het =
    ijzerdraad heen zodat je het ijzerdraad niet meer ziet.
    – Zorg ervoor dat de stukjes een onderlinge afstand hebben van ongeveer =
    3 mm, aangezien de buik rond is kan je het beste kleine stukjes =
    gebruiken zodat de scherpe punten niet uitsteken.

  24. Jessica zegt:

    Hallo allemaal,
    Ook ik….heb deze handleiding gebruikt voor het maken van mijn =
    gipsbuik.
    Heb het gips ook gekocht bij een doe het zelf zaak en was voor 7 rollen =
    van elk 3 meter maar 13,10 kwijt,heel goedkoop in vergelijking met alle =
    internet prijzen.
    Ik ben heel blij met het resultaat…en we hebben echt gelachen,zeker =
    toen ik het onderste gedeelte van mijn buik niet goed had ingesmeerd,en =
    mijn vriend zei:ok ik trek m in 1 keer los(na natuurlijk diep in en uit =
    geademend te hebben,de rest zat al los)resultaat een onthaard kruis:)=20
    Denk dat de buren dat wel gehoord hebben ha ha.Allemaal succes met het =
    maken van de buik…is echt een leuke bezigheid!
    Groetjes Jessica

  25. En kijk ook nog even op onze hyves voor voorbeelden: =
    http://www.alwaysremember.hyves.nl

  26. Dick zegt:

    O ja, en we hebben net onze prijzen drastisch verlaagd. Daarmee komen we =
    onder de prijs van de gemiddelde apotheek en/of hobbywinkel. En dan =
    krijg je nog garantie van ons.
    We nodigen je uit in onze winkel

  27. Marieke zegt:

    of kijk ook eens op http://www.jemooistebabykamer.nl
    Voor een professioneel gemaakte gipsbuik (ook mozaiek buik)

  28. Marieke zegt:

    Of kijk eens op http://www.jemooistebabykamer.nl voor een professioneel =
    gemaakte gipsbuik (ook mozaiek buik)

  29. nanda zegt:

    Hallo allemaal,
    Erg bedankt voor de tips wij gaan het volgende week proberen bij een =
    vriendin die op het moment 30 weken zwanger is van een tweeling..laat =
    het nog wel even weten hoe het geworden is.=20
    groetjes Nanda=20

  30. Sylvana zegt:

    Hallo, mijn vriend en ik hebben het ook gedaan ook via deze =
    gebruiksaanwijzing.=20
    Mijn moeder werkt op een school en daar hadden ze gips waar ze niks nee =
    deden en dat mocht ze mee nemen dus bij ons was het helemaal goedkoop. =
    Alles verliep goed tot ik zelf onwel werd dacht dat staan het mooiste =
    resultaat zou geven inverband met hangende borsten maar dat was niet =
    zo’n goed idee omdat ookal gebruik je koud water het word altijd wel wat =
    warm en al mijn bloed was naar m’n buik gegaan waardoor ik onwel werd en =
    in m’n vriend z’n armen viel met een ambulance naar het ziekenhuis =
    gebracht omdat ze dachten aan een bloedvergifteging. Jammer genoeg geen =
    gips buik het was al klaar en het gips was bijna droog tot ik weg viel =
    en m’n vriend het zo van me af trok dat het kapot was. Uiteindelijk een =
    gezonde dochter gekregen niet die avond maar 6 weken erna. Maar zou ik =
    zwanger zijn van mijn 2e dan zeker opnieuw.=20
    Veel plezier met gipsen en zwangere vrouwen ik zou wel gaan zitten dan =
    maar wat hangende borsten.=20

Plaats een reactie